Sinds 1999 speel ik geïmproviseerd theater. Sinds 2001 geef ik er les in. Ik speel zowel in Nederland als het buitenland, en ben gespecialiseerd in theatrale improvisatie, maar doe ook improvisatie-comedy. Ik speelde op diverse internationale festivals, en stond aan de wieg van vele mooie improvisatieprojecten en -groepen. Als docent heb ik een eigen lesmethode ontwikkeld die mijn ervaringen als acteur, regisseur en schrijver bundelen tot een nieuwe, rijkere, diepere maar ook grappigere manier van improviseren.

IMPROVISATIE
THEATER

IMPROVISATIEACTEUR

 

THEATRALE

IMPROVISATIE

Ik hou van theatrale improvisatie. Dat wil zeggen dat de improvisatie niet alleen om de snelle lach gaat, maar dat er ook realistische, intieme, bizarre, groteske, herkenbare, absurde of indringende scenes en verhalen kunnen ontstaan. Ik zoek graag de grenzen van theatrale improvisatie op. Waar improvisatie een eerlijkheid, onverwachtheid en echtheid kan bereiken die je met teksttoneel niet haalt. Waardoor je als publiek veel dichter betrokken bent bij wat er op het toneel gebeurt. Daarnaast hou ik van het improviseren van complete toneelstukken.


Ik speel regelmatig in Utrecht en Amsterdam, en zeer onregelmatig daarbuiten. Ook internationaal speel ik regelmatig, bijvoorbeeld in Duitsland, België, Finland, Estland en zelfs India, zowel in intieme zaaltjes met 7 man publiek als in zalen en schouwburgen met meer dan 300 man publiek.

IMPROVISATIE

GROEPEN

Momenteel speel ik vast bij o.a. de volgende improvisatiegroepen:
 

▶ Rocky Amaretto Theatrale Improvisatie op het scherpst van de snede.

 

▶ VastGoedToneel "Uw locatie, ons toneel" semi-geïmproviseerde toneelstukken.

▶ Forest and Shade (Engelstalig) duo's/trio met de Amerikanen Isaac Simon en John Mabey, weird and sweet.

Ik ben artistiek leider bij:

 

Theatergroep station De Wereld  Avondvullende verhalen met onvergetelijke personages.

Daarnaast speelde ik eerder bij o.a. de volgende groepen en richtte de meeste ervan op:

▶ The Naked Stage  Volledig geïmproviseerd toneelstukken, een format van Tim Orr (USA).

 

Rauwe Vitrage, toneelstukken in de stijl van Alex van Wamerdam.

 
The Fluffy Suicide Bunnies. Anarchistische comedy.

 
Alter Duo. Impro met Anja Boorsma in de stijl van Pinter en Beckett.

 
Dogville Impro In de stijl van Lars von Triers film voor Fringe Amsterdam.

 

SCHOLING
EN ERVARING

Ik speel sinds 1999 improvisatietheater, en kreeg les van nationale en internationale grootheden, en reisde de wereld af om les te krijgen van de beste (inter)nationale improvisatiedocenten, zoals Patti Stiles, Tim Orr, Keith Johnstone, Randy Dixon, Shawn McKinley, Inbal Lori, Felipe Ortiz (clowning), Andy Eninger, Chris Johnston, Barbara Scott,  Stephen Sim, Joe Bill, André Besseling, Hetty Heyting en vele anderen.

Daarnaast ben ik opgeleid als scenarioschrijver (Filmacademie Amsterdam, 1992-1993 en 1995-1997) en tekstacteur (acteursopleiding De Trap, Amsterdam, 2008-2011 en 2016-2017). Het is de combinatie van deze drie elementen: verhalen maken, acteren en improviseren die mij fascineren.

IMPROVISATIEDOCENT

 

Wat heb ik

te bieden?

Zelfs heel ervaren improvisatiespelers gebruiken hun talenten vaak binnen een nauwe range van personages en verhalen. In mijn lessen laat ik zien dat je als speler een heel ongebruikt arsenaal aan personages hebt, die fascinerend, gevarieerd, verrassend en geloofwaardig zijn, en die ook nog eens bijzonder interessante verhalen te vertellen hebben. Veel improvisatie mikt bijvoorbeeld op goed geplaatste grappen, maar je zult zien dat de lach die uit oprechte herkenning komt, altijd guller is en dieper gaat.

Spelers leren meestal veel verhaaltechnieken, maar weinig acteertechnieken. Of juist andersom. Terwijl je beide nodig hebt. Wie zich oprecht inleeft in zijn personage, hoeft meestal alleen nog maar eerlijk te reageren om het verhaal de goede kant op te bewegen. En dat gaat helemaal vanzelf, het overkomt je gewoon! Wie daarnaast ziet hoe hij zijn personage in de problemen kan brengen en weet op welke momenten hij duidelijke besluiten moet nemen, voorkomt dat dat verhaal gaat slepen.

Ik geef door middel van liefdevolle maar onverbiddelijke side coaching handvatten om als speler werkelijk in het hier en nu te geraken, zonder daarbij verhaalstructuren, humor en ander theatrale technieken uit het oog te verliezen. Om helemaal in de flow te komen van zuiver spel.

Mijn uitgangspunt is dat improvisatietheater niet alleen zijn kracht vindt in spontaniteit, maar ook in zuiverheid. Iets wat niet gerepeteerd is, maar wel oprecht, kan bijna niet anders dan het publiek raken, of het nu door een lach of een traan of beide tegelijkertijd is. Hilariteit en kippenvel gaan prima samen.​

Meer over mijn gedachten over acteren en improvisatie vind je in mijn blogs en binnenkort in een e-book (Engels).

IMPROVISATIE

LESSEN

Interesse in een van de volgende lessen?​ Lees meer door met je muis erover heen te gaan!

ACTEREN

IN IMPROVISATIE

IMG_0265.jpg

Van een kennismaking (4 uur, 1 dag of 2 dagen) tot langere series lessen. Voor maximaal 12 gevorderde tot zeer gevorderde spelers.

Verras jezelf. Maak improvisatie leuker, makkelijker en gevarieerder door inleving in je personages. Mijn meest gegeven workshop waar ik nog steeds niet genoeg van krijg. Verbeter de basis van je impro, en lach en huil tegelijkertijd.

Acteren in improvisatie
MOOIE

LIEDJES

Mannelijke zanger

3 tot 4 uur. Maximaal 12 spelers. Pianist benodigd.

Hoe maak je een wereldhit? "Na, nana-nananana, nananana, hey Jude"- herhaal 30x.

We zijn bij geïmproviseerde liedjes veel te veel met de tekst bezig. Zingen gaat over verbinden. Verbinding met de muziek, met het onderwerp, met jezelf, en met de tekst. Hoe meer verbinding, hoe minder woorden je nodig hebt, en hoe meer muziek er uit je mond komt.

MOOIE LIEDJES
TAKING FUN

SERIOUSLY

Drie vrienden lachen

2 tot 6 uur.

Niets is leuker op toneel dan spelers die plezier hebben. Of toch: personages die het naar hun zin hebben! Niet alleen werkt dat aanstekelijk, ook je personage wordt vanzelf veel interessanter! Merk dat problemen en conflict zwaar overschatte verhaalelementen zijn. Van hilarische meligheid tot mooie, subtiele vriendschappen, van grove moppentappers tot lieve mensen - het publiek gaat erop "aan".

TAKING FUN SERIOUSLY
DE VLOER OP

NACHTGASTEN

P1030086.JPG

Van 3 uur tot enkele dagen.

Deze improvisatieformats zijn bekend van televisie en uit het theater, en ontworpen voor (bekende) tekstacteurs. Maar ook improspelers vinden dit heerlijke formats, om hun improvisatiekwaliteiten op een ander niveau aan te spreken, met de nadruk op acteren. Ik begeleid je groep bij het acteren en haal je uit de valkuilen waar juist improspelers vaak in neigen te vallen.

DE VLOER OP/
NACHTGASTEN
TOFFE

PERSONAGES

IMG_1604.JPG

2 tot 6 uur. 

Wat maakt een personage leuk om te spelen?

 

En wat maakt een personage leuk om naar te kijken?

 

Een zoektocht naar waar je blij van wordt.

Op zoek naar liefde en extremen.

TOFFE PERSONAGES
INTIMITEIT

2.0

17637183_748549561971142_309551432093888

3 tot 12 uur. Voor spelers die geen moeite hebben met enige intimiteit op toneel.

Intimiteit definieert relaties en vertelt verhalen. Veel spelers hebben een neiging om geïmproviseerde intimiteit te vermijden of "veilig" te maken. Hierdoor lijkt het helaas allemaal op elkaar. In deze workshop bevrijden we ons van het gevoel dat het iets groots en belangrijks is. Op zoek naar het plezier van de kleine intimiteit op toneel, die zonder moeite prachtige, unieke relaties maakt die je anders nooit ziet. 

INTIMITEIT 2.0
SPELEN

OP LOCATIE

PICT0090.JPG

Spelen op locatie brengt allerlei eigen uitdagingen mee, maar is wel superleuk om te doen. Elke locatie is anders en vergt ander spel. Dan hebben we het niet alleen over verstaanbaarheid, aangepaste mise-en-scene en hoe je spel anders overkomt op het publiek dan je gewend bent. Juist de unieke mogelijkheden die elke locatie geeft bekijken we. Workshop op maat naar behoefte.

SPELEN OP
LOCATIE
PINTERISE
alterduo_edited.jpg

Nobelprijswinnaar en Keith Johnstone-fan Harold Pinter schreef zijn beroemde toneelstukken op een improviserende manier. Als hij had geschreven: "Yes, dad", dacht hij dingen als: "Since he calls him ‘Dad’ it seems reasonable to assume that they are father and son." Ontdek de lol en kracht van niet luisteren, van onderwerp veranderen, niet antwoorden, niet definiëren, machtsspelletjes, langs elkaar heen praten, misverstanden, monologen uit ongemak en veel meer. Zeer bruikbaar bij impro, en toch zo anders! (Video's.) (Gevorderd, 2+ dagen)

PinterIZE IT!

YOUR IMPROV

OP MAAT
dieet Banana

Uiteraard zijn bovenstaande lessen maar enkele van de mogelijke lessen. Met ruim 16 jaar leservaring kan ik natuurlijk veel meer lessen geven. Of het nu gaat om begeleiding/eindregie van een format die je groep heeft ingestudeerd, short form comedy, vertrouwensissues binnen een groep oplossen, een brainstormsessie over de theatraliteit van je voorstellingen, tekstregie of wat dan ook, mijn ruime ervaring met theater, improvisatie, film en scenario kan je van dienst zijn.

OP MAAT

REACTIES

Met name mijn workshop "acteren in improvisatie" is een veelgevraagde workshop/cursus die ik vele malen in Nederland heb gegeven, en sinds kort ook internationaal, zoals in Leuven, Gent, München, Rome, Piombino, Mumbai en Bangalore, en hopelijk snel meer. Het is namelijk prachtig om te zien dat als impro echte mensen neerzet, hoe vreselijk gelijk en totaal verschillend alle culturen tegelijkertijd zijn!

Enige voorbeelden van de altijd enthousiaste reacties na mijn workshop:

"Ik wil alleen nog dit soort impro spelen!"

 

"Roemer Lievaart as a teacher has a rare gift of finding acting skills with so called amateurs and professional actors get a pleasant dive into the refreshening water of improvised theater. The scenes we played were all so touching and I would recommend anyone to take one of his classes as soon as one have a chance!"

-- John Pekkari, Zweden

"Acting in improv was just an amazing experience. So quickly, Roemer skillfully guided us deeper and deeper, to become meaningful, versatile characters, form real connections and the best thing -  have so much fun playing those characters. A must!"
-- Shani Demirel-Felder, Israël

 

"Roemer's approach to Impro is very humane, theatrical and works on emotional details that usually are not covered in regular workshops. I really love his style and still remember plenty of amazing scenes we did in his workshop. Highly reccomended!"

-- Pedro Borges, Portugal

"Roemer approached every topic with depth and complexity. His teaching was still easy to follow and he structured the workshop in a way that made the topic very approachable. Within very short time we were able to play complex and emotional scenes with each other. 

I teach intimacy on stage myself and still got many amazing new impulses and ideas that I could not only apply to my work on stage as an actress but also to my work as a teacher. I really profited from this day. I learned new tools, got inspiration for a new format and motivation to play with even more variety. Altogether Roemer's workshop was one of the most inspiring ones I took. I can highly recommend his teaching!"
-- Sophia Lierenfeld, Germany 


"I have been improvising for more than 6 years and was stuck in a rut... playing formulatically. Recycling the same jokes to get the laughs. Fortunately I was able to do a small three hour workshop with Roemer in which he made me remember why I started doing improvisation in the first place. Just saying that it was reminding me to do the basics of feeling, not showing, of commitment and connection, would be doing a disservice to how much it recharged my playing." 
--
Yogesh Upadhyaya, Mumbai, India

"The Acting Workshop with Roemer is truly amazing. It is so important to stay truthful in the scenes, in the moment. And Roemer will not be fooled - he sees exactly what is truthful and what is not. Have learned beautiful tools how to connect with the scene partner and how to let the truthful moments happen. Highly recommend this workshop. Smart idea to combine acting exercises / skills with improv. So helpful!"

-- Marina Dodlek, Germany

"We've truly had one of the most engaging and insightful weekends"
-- Improv Banagalore, India. 

"... the more you relax and really think as your character, the more you appear realistic and enjoy the work, feeling it, loving it. Some moments were soooo touching, either acting or just watching."
-- Valentina Iovara, Italy

Thinking about improv should make it simpler. (Eventually.)

 

BLOGS

Af en toe schrijf ik blogs over impro op improblog.nl

E-BOOK

Ik ben bezig met een e-book in het Engels over waarom acteren zo'n belangrijk (ondergewaardeerd) onderdeel van impro is. Verwachte verschijningsdatum: najaar 2019.

 

Lees alvast de introductie.

SPelvormen

Al  een oudje, maar nog steeds in gebruik: een omschrijving van diverse short form spelvormen en een veelgeroemde handleiding voor rechteren en presenteren bij theatersport™.
www.improspelvormen.nl